|
A festmények megvásárolhatóak! (Új)Műkincs Kft Tel.: 06 20 80 70 176 06 20 337 21 37 06 70 946 5076 E-mail: ujmukincs@gmail.com
A gyűjtemény története
Forrai Béla az 1960-es évektől foglalkozott műkereskedelemmel, kezdetben nemcsak festményekkel, akverallekkel, rézkarcokkal is. Később már feleségével Török Erzsébettel a Képcsarnok vállalatnál dolgoztak, húsz éven át, 1969-89-ig. Szabolcs-Szatmár-Bereg megyét látták el jellemzően Budapesten élő művészek alkotásaival. A magyar művészek zöme is ehhez a vállalathoz tartozott, így könnyen válogathattak a művek között. A választást meghatározta a műkereskedő ízlése és vásárlóközönség igénye is. Néhányan, gyógyszerészek, orvosok, tanárok gyűjtővé váltak, egy-két művész festményeit vásároltak, izgatottan várva az újabb alkotásokat. A festményeket, kisplasztikákat a Képcsarnok központi raktárából vitték közintézményekbe, iskolákba, orvosi rendelőbe, patikákba, állami gazdaságokba, TSZ irodákba kiállításra. Egy napos, gyors tárlatot rendeztek belőlük az aulákban, kiállításra alkalmas terkben. A művészekkel személyes kapcsolatot ápoltak, nem ritkán barátság szövődött. Sok időt töltöttek a kollégák és művészek társaságában, szomszédságában a Balaton festői környezetében is. Idővel kialakult egy alkotói kör akiknek csendéleteit, tájképeit, életképeit kedvelték, bemutatták , Mácsai István, Molnár C. Pál, Szegvári Károly, Kloton Péter, Orosz István, Reinhardt Károly,Viski János, Herpai Zoltán, P. Bak János, Szabó Vladimir. Hagyomámyos értelemben a Képcsarnok, mint állami vállalat 1990-ben feloszlott. Forrai Béla magáncéget alapított, Műkincs Kft. néven saját raktárkészlettel és korábbi művészekkel együttműködve. Műkincs Kft egykori tulajdonos-mecénás, 1996-ban bekövetkezett halálával megszűnt. Az (Új)Műkincs Kft (új)tulajdonosainak célja, hogy az elődök által, a évek alatt felhalmozott, majd „falnak támasztott”, de most leporolt, immár eredeti fényében tündöklő gyűjteményt megossza a nagyközönséggel. A kiállítás sorozat keretein belül elsőként, az OTP Bank Galériájában (2009), a mese és az álmok világába kalauzolja az érdeklődőt.
Az alkotókFarkas György (Debrecen, 1911 - Budapest, 1995.)
Herpai Zoltán (Budapest, 1951-)
Iványi-Grünwald Béla (Somogysom, 1867 - 1940, Budapest) A Mintarajz-iskolában Székely Bertalan növendéke volt. Ennek elvégzése után Münchenben és a párizsi Julian Akadémián tanult. A Nagybányai Művésztelep egyik alapító tagja volt. Nevéhez ekkor adta az Iványi nevet, amely a mai Győr-Moson-Sopron megyei Iván régies alakja. Nagybányán a realista tájak és jelenetek egész sorát festette. Mint a Nagybányai iskola egyik alapító tagja, az iskola céljainak propagálója is volt. 1904-ben Rómában töltött egy évet a Fraknói-díj elnyerése után. Hazatértestílusa megváltozott, dekoratív, stilizáló, szecessziós kísérletei váltották fel a és plein air törekvéseket. 1907-ben a Kecskeméti művésztelep vezetője lett, itt festett allegorikus kompozíciói közül jelentős a kecskeméti Kaszinó homlokzatát díszítő műve, amely nagy aranyérmet kapott. Az I. világháború után az alföldi festők stílusával rokon, egyszerű kivitelezésű, valósághű tájképeket festett. Művészetét, 1930-ban Corvin-koszorú kitüntetéssel ismerték el.
Kloton Péter (Pestszenterzsébet, 1927- Budapest, 1985.)
Mácsai István (Budapest, 1922 - Budapest, 2005.) 1950: Magyar Képzőművészeti Főiskola, mestere: Bernáth Aurél. 1953, 1955: Munkácsy-díj; 1995: Pro Urbe, Budapest; 2002: Magyar Köztársasági Arany Érdemkereszt. Fiatal korában a mesterétől tanult könnyed, posztnagybányai-greshames ecsetkezeléssel levegős, laza komponálású képeket festett; az 50-es években a szocreál tematikát is így kezelte. Az 50-es, 60-as évek fordulóján festői felfogása keményebbé, szigorúbbá vált: a hiperrealizmussal rokon, annak az Amerika nyugati parti, szimbolikus elemeket felvonultató változatára emlékeztető, de mégis attól teljesen független „kelet-közép-európai hiperrealizmust”, egy szociografikus tartalmú, de a mágikus varázslatokra is hajlamos festészetet dolgozott ki.
Molnár C. Pál (Battonya-Tompapuszta, 1894 - Budapest)
Reinhardt Isván (Budapest, 1936 -) Az Iparművészeti Főiskolán diplomázott 1959-ben. Mesterei között volt Dudás Jenő, Jets György és Gulyás Dénes. Kezdetben grafikákat készített és csak később kezdett el foglalkozni olaj festészettel. Kedvenc témái között kiemelkedő helyen van a magyar táj, a Tisza melletti tanyavilág ábrázolása. Képeit áthatja a természet harmóniájának szeretete, szinte tapintható a táj békéje, nyugalma.
Szabó Vladimir (Balassagyarmat, 1905-1991, Budapest) A Képzőművészeti Főiskolán 1925 és 1926 között Rudnay Gyula, Csók István, Vaszary János növendéke volt, majd tízévi megszakítással Benkhard Ágostonnál fejezte be tanulmányait. 1931-től 1934-ig római ösztöndíjas, ami vallásos tárgyú témaválasztásában éppúgy nyomot hagyott, mint a megformálás rajzos pontosságában és a kifejezés realisztikus részletgazdagságában. Festészete mégsem jellemezhető a realizmus fogalmával, amely csak egyik összetevője volt mély emberismereten nyugvó képeinek. Munkásságában a fantasztikumnak éppúgy nagy szerep jutott, mint a groteszk iránti fogékonyságának, nem beszélve kifogyhatatlan mesélőkedvéről. Különösen későbbi képein engedett teret a történetek szabad folyásának, amelyek megjelenítését az elburjánzó motívumok barokkos gomolygására bízta. Sejtelmes, meseszerű képeivel pályája vége felé nagy népszerűséget vívott ki magának, noha legerősebb korszaka a harmincas évek maradt.
Szegvári Károly (Tószeg,1920 - Budapest, 2002.) Viski János(Szokolya, 1891-1961) Tanulmányait a budapesti Képzőművészeti Főiskolán végezte, ahol rajztanári diplomát kapott. Mestere Zemplényi Tivadar volt. A kecskeméti művésztelepen dolgozott 1912-ben. Elsősorban naturalista állatképeket festett. 1913 óta kiállító művész. A Műcsarnokban és a Nemzeti Szalonban állított ki. Művei a Magyar Nemzeti Galériában láthatók.1923-29-ig Dél-Amerikában dolgozott. Amerre csak járt, mindenütt kiállították képeit, ünnepelték. Hazatérése után, 1944-ig a budapesti tárlatokon nyolc kitüntetést nyert. 1961-ben a Képzőművészeti Alap tagja lett. Minden alkotása a magyar múlt, a magyar élet egy-egy kiragadott és megörökített darabja. A falusi tájat, a magyar pusztát jelenítette meg, de előtérbe kerülő fő alakjai mindig a lovak. Mozgásérzetet keltő kompozícióin – a ménes vad fújtatásában, erőtől duzzadó, feszülő izmaikban is – a könnyed lágyságot kereste.
|